درباره پلتفرم

درباره راپچی بیشتر بدانید


پلتفرم حل مساله با روش مشارکت جمعی رایچی

1 . مقدمه

پلتفرم هاي ارائه سرويس سالهاست که راهكاري براي بهم رسانی و ارایه خدمات به دو یا چند سویه مختلف و اتصال طرف های عرضه به تقاضا بشمار می روند و فناوری جدید سازمانهای پلتفرمی با الهام از موفقیت پلتفرم ها، علاوه بر فرایند عرضه و تقاضا در بیرون سازمان، فرایند های داخل سازمان را نیز بر مبنای عرضه و تقاضا و بصورت ارتباط مستقیم (غیر متمرکز و غیر سلسله مراتبی) در سال های اخیر شکل گرفته است .

با توجه به منافع بسیار زیاد این فناوری، در حال حاضر کسب و کار ها و سازمانها باشتاب بسیار زیادی به سمت تبدیل شدن به سازمانهای پلتفرمی حرکت می کنند تا جایی که در همین زمان کوتاه در برخی از کشور های پیشرو تا 80 درصد سازمانها کوچ خود به سازمانهای پلتفرمی را به اتمام رسانیده اند. همچنین با توجه به نقش موثری که سازمانهای پلتفرمی در حل مسایل پیچیده از خود نشان داده اند استفاده از این پلتفرم ها در حل مسایل مهم و گسترده اجتماعی مدیریت فرهنگی، مدیریت رسانه ای ، مدیریت افکار عمومی، مدیریت کنترل آثاراطلاعات نادرست، مدیریت آموزش، مدیریت اشتغال، مدیریت رفتار های اقتصادی، مدیریت کسب و کار های اجتماعی و موسسه های صنفی و سازمانهای مردم نهاد و مانند آن به سرعت در حال گسترش است.

پلتفرم حل مساله رایچی با استفاده از فناوری سازمانهای پلتفرمی برای حل مسایل پیچیده سازمانی با استفاده از نظرات خبرگان و متخصصین طراحی و پیاده سازی شده است. در این پلتفرم مدیران سازمانها با طرح مسایل خود و توزیع آنها بین خبرگان ومتخصصین و استفاده از گیمیفیکیشن موجود در سرویس پلتفرمی و کمک گرفتن از ابزار های هوش مصنوعی با سهولیت و سرعت زیاد راه حل ها را شناسایی می نمایند.

2 . معرفی کلی

در این پلتفرم کل فرایند شناخت مسائل مهم یک شرکت یا سازمان، از مرحله شناخت مسئله تا توزیع مسئله بین مدیران و کارکنان و جمع‌آوری نظرات و تحلیل و بررسی آنها توسط الگوریتم موجود در پلتفرم و به طور کاملاً خودکار انجام می‌شود و در نهایت راه‌حل‌های پیداشده برای هر مسئله به ترتیب بیشترین مقبولیت خرد جمعی (از روش دلفی) به‌صورت گزارش‌های متنوع در اختیار مدیران سازمان‌ها با سطوح مختلف دسترسی قرار می‌گیرد.

این پلتفرم شامل سه مرحله اصلی می باشد:

1 . مرحله شناخت مسئله

در این مرحله مسائل مختلفی توسط مدیران و کارشناسان سازمان پیشنهاد می‌گردد و الگوریتم پلتفرم با دسته‌بندی و رأی‌گیری مهم‌ترین مسائل سازمان را شناسایی می‌نماید.

2 . مرحله توزیع مسائل و دریافت نظرات

مسائل مهم شناسایی شده در مرحله قبل به طور خودکار بین افراد مختلف شامل کارکنان، مدیران و صاحب‌نظران از توزیع و راه‌حل‌های پیشنهادی آنان به‌صورت خودکار جمع‌آوری و تحلیل می‌شود.

3 . جمع‌بندی راه‌حل‌ها

راه‌حل‌هایی که برای هر یک از مسائل ارائه شده‌اند به رأی‌گیری کلیه افراد گذاشته می‌شود و بهترین راه‌حل‌ها با معیار مقبولیت بیشتر توسط خرد جمعی انتخاب و به تفکیک هر مسئله برای مدیران گزارش می‌شود.

3 . امکانات موجود در پلتفرم

1 . پنل ادمین

پس از ثبت نام و خرید پلن توسط کار بر، یک پنل ادمین در اختیار کار بر قرار می گیرد که در آن می تواند اقدامات زیر را انجام دهد :

    • ایجاد پروفایل برای شخص حقیقی یا حقوقی (شرکت)
    • ایجاد صفحه شخصی برای شخص حقیقی یا شرکت
    • دعوت از افراد مجاز برای مشارکت در حل مساله
    • تخصیص سمت به کاربران مجاز
    • ایجاد پرسشنامه به صورت تستی یا تشریحی
    • انتخاب نوع نمودارهای خروجی برای گزارشات تستی
    • انتخاب نوع گزارش نهایی به شکل تحت وب یا به شکل صورتجلسه قابل پرینت (فایل PDF)
    • مشاهده پاسخ پرسشنامه‌های تستی و تشریحی
    • مشاهده نظرات افراد به‌صورت تکی یا تجمیعی در مورد هر موضوع
    • مشاهده پروفایل پاسخ‌ها برای هر کاربر

2 . پنل افراد مجاز به مشارکت

برای هر فردی که توسط ادمین برای مشارکت دعوت می شود امکان ثبت نام در صفحه شخصی ادمین وجود دارد . پس از ثبت نام پنل افراد مجاز شامل امکانات زیر در اختیار آنها قرار می گیرد:

  • پروفایل شخصی فرد با امکان معرفی خود و آپلود عکس و رزومه
  • تب "جلسات من" که در آن می‌تواند جلسات همفکری که به آن دعوت شده است را مشاهده نماید
  • مشاهده پرسشنامه‌های تخصیص داده‌شده با امکان پاسخگویی به سوالات
  • امکان مشارکت در پاسخگویی به‌صورت بانام یا ناشناس
  • امکان پاسخگویی به‌صورت صوتی یا متنی به سوالات
  • امکان مشاهده نتایج همفکری‌ها در صورت اجازه ادمین

4 . گزارشات تولید شده

گزارشاتی که در این پلتفرم تولید می‌شوند شامل دو دسته هستند:

  • گزارشات تحت وب
  • گزارشات متنی و PDF

برخی از صفحات اصلی پلتفرم در ادامه نشان داده شده اند .

1 . مراحل استفاده از سرویس پلتفرمی

2 .پنل ادمین

3 . افزودن اعضای مجاز

4 . ایجاد جلسه

5 . مدیریت پرسشنامه

6 . مدیریت پرسشنامه جمع بندی

7 . صفحه گزارش تحت وب